Dbaj o swój samochód

tym większa ilość wypadków, jednak odczynnik procentowy zostaje ten sam. Co najczęściej jest powodem wypadku? O dziwo nie jest to prędkość, ani nie znajomość zasad ruchu drogowego, ani nawet upojenie alkoholowe. Najczęstszą pr

Dbaj o swój samochód

Wypadki

Liczba pojazdów silnikowych rośnie z roku na rok jest coraz większa, a co za tym idzie liczba wypadków się zwiększa. To nic niepokojącego, w końcu im więcej pojazdów tym większa ilość wypadków, jednak odczynnik procentowy zostaje ten sam.

Co najczęściej jest powodem wypadku? O dziwo nie jest to prędkość, ani nie znajomość zasad ruchu drogowego, ani nawet upojenie alkoholowe. Najczęstszą przyczyną wypadków, nie tylko w Polsce, jest brak skupienia i rozmyślanie o sprawach, które nas martwią- właśnie to jest najbardziej niebezpieczne przy prowadzeniu jakiegokolwiek pojazdu.


Polskie samochody

Samochody polskiej konstrukcji

osobowe: CWS T-1 ? Mikrus MR-300 ? Syrena (modele: 100, 101, 102, 103, 104, 105) ? Leopard 6 Litre Roadster ? Elipsa
dostawcze: FSC Żuk ? ZSD Nysa ? FSR Tarpan ? FSC Lublin
terenowe: Honker
ciężarowe: PZInż 222 ? PZInż 303 ? Star (modele:20, 21, 25, 27, 28/29. Rodzina ?200?- 200, 244, 266. 1142, 742) ? Jelcz (modele: 315, 317, 318) ? Żubr A80
autobusy: Autosan ? San (autobus) (modele: H01, H25 i H27, H100) ? Sanok 09 ? Star 52 ? Osinobus ? Jelcz ? Solaris ? Solbus ? Boomerang ? Automet
samochody pancerne: wz. 28 ? kołowo gąsienicowy ? Ursus wz. 29 ? wz. 34 ? Kubuś ? Ford FT-B ? Dzik ? Tur
prototypy: Arrinera Hussarya Cyklonetka ? Star Jot 55 ? Meduza ? Syrena laminat ? Syrena 110 ? Warszawa 210 ? FSO Ogar ? FSM Beskid ? Wars ? Pionier ? Gad 500 ? P80

Samochody wytwarzane w Polsce

na licencji lub rozwinięte z samochodów produkowanych na licencji

osobowe: Fiat 508 ? Fiat 518 ? Warszawa ? Fiat 125p (potocznie: duży fiat) ? Fiat 126p (potocznie: mały fiat lub maluch), Polski Fiat 126p Bis (modyfikacja 126p) ? Polonez ? FSM Cinquecento ? FSO Lanos ? FSO Matiz
ciężarowe: Fiat 618 ? Lublin-51

montowane w Polsce przez zagraniczne firmy

osobowe: FSO Lanos ? FSO Matiz? Fiat Panda ? Fiat Seicento? Fiat 500 ? Opel Astra ? Opel Zafira? Peugeot 405 ? Chevrolet Aveo? Ford Ka ? Opel Cascada
dostawcze: Citroën C15 ? Volkswagen Transporter
autobusy: Volvo 7700 ? MAN NL 273 Lion?s City

Samochód w mieście
Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia2.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samoch%C3%B3d


Technika jazdy z turbo

Charakterystyka silników turbodoładowanych znacznie różni się od tych wolnossących. Różnice dotyczą nie tylko samej mocy czy dynamiki silnika ale i sposobu jego eksploatacji.

Pierwszą ważną różnicą jest to, że turbosprężarka jest w stanie tłoczyć wystarczająco dużo powietrza dopiero jeśli jej wirnik osiągnie wysoki pułap obrotów. Aby to miało miejsce to silnik musi osiągnąć odpowiednio wysokie obroty. Do tego momentu pracuje jak jednostka wolnossąca - na podciśnieniu. Czas od wolnych obrotów silnika do pułapu doładowania turbiny powoduje efekt "turbo dziury". Dlatego aby silnik osiągał optymalne parametry mocy należy zmieniać biegi tak aby obroty pozostawały w zakresie doładowania.

Drugą ważną różnicą jest to, że za ostra jazda na zimnym silniku lub też natychmiastowe wyłączenie silnika po dłuższej trasie powodują bardzo szybkie zużywanie turbiny. Dzieje się tak dlatego, że sprężarka jest smarowana olejem silnikowym - to jest ten sam obieg. Kiedy olej jest jeszcze zimny to jest zbyt gęsty aby efektywnie smarować turbinę - więc przy pełnych obrotach będzie się ona zacierać. Natomiast po dłuższej jeździe turbina będzie bardzo nagrzana - jeśli nie pozostawimy silnika pracującego przez kilka minut nie zdąży się ona schłodzić - co będzie powodowało uszkodzenia.

Tak więc sposób na zniszczenie turbiny - pełen gaz na zimnym silniku a później po maksymalnym rozgrzaniu - natychmiastowe zgaszenie. Przy takim traktowaniu nawet nowa turbina padnie bardzo szybko.



© 2019 http://kreskowka.com.pl/